Most megtudhatod, mit rontasz el a vitaminszedésnél

Sokakban tartja magát az az elképzelés, hogy vitamin szükségletünket már azzal fedezni tudjuk, ha elegendő zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk. A helyzet azonban az, hogy ez már évtizedekkel ezelőtt is csak félig-meddig volt igaz. Vitaminpótlásra, tetszik vagy nem, szükség van. Viszont nem mindegy, hogy mit mivel és mikor szedsz. Segítünk eligazodni az egészséges életmód dzsungelében. Ahhoz, hogy csupán étkezéseinken keresztül minden szükséges vitaminhoz hozzájussunk, olyan fokú mindennapi tudatosságra és odafigyelésre lenne szükségünk, ami a 21. századi mindennapokkal szinte összeegyeztethetetlen. Rohanó, stresszes életvitelünk pedig csak az érem egyik oldala. A modern élelmiszer-feldolgozási eljárásoknak „köszönhetően” ugyanis alapvető élelmiszereink vitamintartalma is jelentősen megcsappant – nagyszüleinkhez képest akkor is hendikeppel indulnánk, ha életünk maga lenne a megtestesült harmónia.


Ennek oka például, hogy a nagyüzemi gazdaságokban, üvegházakban mesterségesen érlelik a zöldségeket, gyümölcsöket, ami azt jelenti, hogy például a napfényt etiléngázzal pótolják, amitől ugyan piros lesz a paradicsom és az eper, de az éltető napfény hiányában vitaminban, ásványi anyagban szegény marad.

Tetszik vagy sem: ha elegendő vitaminhoz akarunk hozzájutni, arra bizony kicsit rá kell segítenünk. A vitaminkészítmények terén a lehetőségek száma közel végtelen, ám némi tájékozottság azért itt sem árt. Vegyünk át néhány hasznos tudnivalót!


Mit mivel?


A vitaminokat két csoportra lehet osztani: a vízben oldódó (B-vitaminok, folsav, biotin, C-vitamin) és zsírban oldódó vitaminokra (A-, D-, E- és K-vitamin). Fontos, hogy egyiket se vegyük be éhgyomorra, mert rosszullétet okozhatnak és a hatékonyságukból is sokat veszítenek. 1. A zsírban oldódó vitaminok akkor szívódnak fel a legjobban, ha étkezéskor vesszük be őket. Kevésbé hasznosulnak azonban, ha közülük egyszerre több különbözőt is beveszünk. 2. A K-vitamin például kimondottan nincs barátságban más, zsírban oldódó vitaminnal.

3. Míg az A- és E-vitamin együttes szedése mindkettő hatékonyságát növeli. 4. Ha a D-, E- és K-vitaminokat néhány órával más, zsírban oldódó vitaminok előtt vesszük be, az maximalizálja a felszívódásukat.

5. A vasat vagy vastartalmú multivitamint lehetőleg ne szedjük együtt kalciummal.

6. Amennyiben külön kalciumot és magnéziumot használunk, akkor azok bevételét néhány órával későbbre időzítsük, délre vagy kora délutánra, mivel ezek a nyomelemek csökkentik a vas felszívódását. 7. Vannak multivitaminok, amelyek mindegyik összetevőt tartalmazzák, ám ezek olyan csekély mennyiségűek, hogy nem befolyásolják a vas hasznosulását.

8. A C-vitamin viszont elősegíti, megkönnyíti a vas felszívódását. Liposzóma a vitaminok királya Nehezíti a helyzetet, hogy bár a vitaminpótlás elengedhetetlenül fontos, mégis sokaknak okozhat problémát. A hasfájást vagy emésztőrendszeri gondokat azonban nem a vitaminok, hanem azok vivőanyaga okozhatja. Megoldást jelenthet erre a liposzómás, azaz likvid, folyékony állagú vitaminbevitel.

A liposzóma egy nanoméretű részecske, aminek a falát egy zsírból és szénhidrátból álló burok alkotja. Ezt töltik meg a vízben oldható hatóanyaggal, amik aztán az emésztőrendszerből szívódnak fel. Tehát itt nincs vivőanyag, és mivel a liposzómát burok védi, ezért a vékonybélből sértetlenül tud bekerülni a vitamin a vérkeringésbe. Így a hasznosulásuk is szinte 100%.


Ha érdeklődsz a liposzómás vitaminok iránt, nálunk is tudsz vásárolni. Itt.

Ezt aztán nem!


Sokat segítünk magunknak azzal is, ha a vitaminok bevételét elválasztjuk egyes gyógyszerek, például savlekötők, hashajtók vagy aszpirintartalmú készítmények alkalmazásától. De egy rostban gazdag reggeli után sem érdemes bevenni a napi vitaminadagot, ugyanis a rostok rátapadnak a bélfalakra és nehezítik a felszívódást. De a kávé sem a barátunk ilyenkor, ugyanis a koffein vízhajtó hatása miatt a vízoldékony vitaminok hamarabb kiürülnek a szervezetből.


32 views0 comments